Geleceğin ulaşım araçları
Avrupa Birliği 2050 sonrası için taşıma araçları tasarımlarını
yeniledi. Avrupalı uzmanlar toplu taşımacılıkta çevreyi kirletmeden hız ve
konforu yakalayan teknolojilerin desteklenmesini istedi. İşte bazıları...
Sürücüsüz Kapsül
Geleceğin taksisi denilen bu dört koltuklu araçlar, bugünkü
otomobillerin dörtte biri enerji harcayarak, belirli rotalarda otomatik olarak
hareket ediyor. Gelişmiş navigasyon ve güvenlik sistemleri kapsülleri trafiğe
yakalanmadan ortalama saatte 32
km. hızla kazasız belasız hedefine ulaşmasını sağlıyor. Bir prototipi Londra
Heatrow Havalimanı’nda hizmet vermeye başladı. Kapsüller 2030’da şehir içine
inebilir.
Zeplin
Bu dev balonlar Hinderbung Faciası’ndan 70 yıl sonra yeniden gözde
oldu. Çünkü zeplinler ticari uçaklardan çok daha az enerji harcıyor, dev
havaalanları gerektirmiyor ve alçak irtifada uçabiliyorlar. Almanya’da NT
Zeppelin firması 1000 km menzilli küçük zeplinleri ile birkaç
rotada yolculara hizmet vermeye başladı. Daha büyük, daha hızlı ve kıtalar arası
uçabilecek modern zeplinler için ise 2020 sonrasını beklemek gerekiyor.
Sırt Helikopteri
Geçtiğimiz yüzyılda Jet Pack denilen sırt roketleri “gelecek”
tasarımlarında en önemli ‘arzu nesnesi’ydi. 21’inci yüzyılda ise ‘sırt
helikopteri’, şimdiden Jet Pack’leri tahtından etti. Çünkü daha iyi seyir
kontrolü imkanı veriyor ve hedeflenen noktaya kusursuz iniş sağlıyor. ABD,
Almanya ve Japonya üretilen prototipler deneme uçuşları başladı. Ancak güvenli
uçuş için en azından 2025’i beklemek gerekli.
Havaray
Dünyada belli başlı şehirleri onu yıllardır kullanıyor. Ankara ve
İstanbul da yakında kendi sistemlerine kavuşacak. Trafiği by-pass eden hızlı ve
konforlu havaraylar toplu taşımada çok sevildi. Geleceğin ulaşımını
tasarlayanlar şimdi bunu “kişiselleştirmeye” çalışıyor. Gelecekte bir kaç
kişilik SkyTran kabinlerine atlayanlar bilgisayar kontrollü, saatte 100 km süratle belirli rotalarda istasyonlar
arasında seyahat edebilecek.
Tek Kişilik Otomobil
Geleceğin otomobili geçen ay görücüye çıkmış olabilir. Hyundai’nin
E4U tek kişilik konsept otomobili, görünüşü, elektrikli motoru, saatte 30 km’yi
geçmeyen hızı ve şekliyle “Yumurta Segaway” şeklinde adlandırılmayı hak ediyor.
E4U tutar mı bilinmez. Ancak geleceğin otomobillerinin yüzde yüz elektrikli,
hızlı ve park sorunu yaratmayacak küçüklükte olacağını tahmin etmek için kahin
olmaya gerek yok.
Elektrikli Bisiklet
Yeni Zelandalı tasarımcıların iki yıl önce tanıttığı YikeBike gibi
devrimci tasarımlar, elektrikli bisikletlerin geleceğin ulaşımının önemli bir
parçası olacağı tezlerini güçlendiriyor. Mikro-motosiklet de denilen bu
bisikletler karbon gövdeleri ile çok dayanıklı. Üstelik katlanıp bir sırt
çantasına sığabiliyor. Ne trafik derdi ne park sorunu... Sessiz olduklarını ve
çevreyi kirletmediklerini de hatırlatalım. Rakip ve daha gelişmiş modellerin
çıkması şaşırtıcı olmaz.
Vakumlu Manyetik Tren
Mıknatıslı özel raylar üzerinde baş döndürücü hızla hareket eden
trenlere şimdiden alıştık. Şanghay metrosunun ünlü Transrapid treni 400
kilometrenin üzerine çıkabiliyor. Hızı daha da artırmak için çılgın projeler
geliştiriliyor. Mesela, Metro tünellerindeki havayı emip, sürtünmeyi sıfıra
indirerek hızı saatte 6,400
km.’ye ulaşan “Vakum treni” bu projelerden biri. Ancak yatırım maliyetinin
yüksekliği büyük sorun.
Yürüyen Kaldırım
Havalimanı terminalleri ve
metro istasyonlarının uzun koridorlarını aşmak için kullanılan yürüyen yollar,
şehir merkezlerine taşınıyor. Paris’in bazı caddelerinin kaldırımlarına döşendi
bile. Yürümeyi özendirici niteliğinden ötürü fosil yakıtların tüketimini
azaltmayı hedefleyen şehir yönetimleri yürüyen yollara daha sempatiyle bakıyor.
Şimdilik süratleri saatte 9 km.
ama sürati artırmak için çalışmalar sürüyor.
Yorumlar
Yorum Gönder