Geleceğin ulaşım araçları


Avrupa Birliği 2050 sonrası için taşıma araçları tasarımlarını yeniledi. Avrupalı uzmanlar toplu taşımacılıkta çevreyi kirletmeden hız ve konforu yakalayan teknolojilerin desteklenmesini istedi. İşte bazıları...


Sürücüsüz Kapsül

Geleceğin taksisi denilen bu dört koltuklu araçlar, bugünkü otomobillerin dörtte biri enerji harcayarak, belirli rotalarda otomatik olarak hareket ediyor. Gelişmiş navigasyon ve güvenlik sistemleri kapsülleri trafiğe yakalanmadan ortalama saatte 32 km. hızla kazasız belasız hedefine ulaşmasını sağlıyor. Bir prototipi Londra Heatrow Havalimanı’nda hizmet vermeye başladı. Kapsüller 2030’da şehir içine inebilir.

Zeplin

Bu dev balonlar Hinderbung Faciası’ndan 70 yıl sonra yeniden gözde oldu. Çünkü zeplinler ticari uçaklardan çok daha az enerji harcıyor, dev havaalanları gerektirmiyor ve alçak irtifada uçabiliyorlar. Almanya’da NT Zeppelin firması 1000 km menzilli küçük zeplinleri ile birkaç rotada yolculara hizmet vermeye başladı. Daha büyük, daha hızlı ve kıtalar arası uçabilecek modern zeplinler için ise 2020 sonrasını beklemek gerekiyor.

Sırt Helikopteri

Geçtiğimiz yüzyılda Jet Pack denilen sırt roketleri “gelecek” tasarımlarında en önemli ‘arzu nesnesi’ydi. 21’inci yüzyılda ise ‘sırt helikopteri’, şimdiden Jet Pack’leri tahtından etti. Çünkü daha iyi seyir kontrolü imkanı veriyor ve hedeflenen noktaya kusursuz iniş sağlıyor. ABD, Almanya ve Japonya üretilen prototipler deneme uçuşları başladı. Ancak güvenli uçuş için en azından 2025’i beklemek gerekli.

Havaray

Dünyada belli başlı şehirleri onu yıllardır kullanıyor. Ankara ve İstanbul da yakında kendi sistemlerine kavuşacak. Trafiği by-pass eden hızlı ve konforlu havaraylar toplu taşımada çok sevildi. Geleceğin ulaşımını tasarlayanlar şimdi bunu “kişiselleştirmeye” çalışıyor. Gelecekte bir kaç kişilik SkyTran kabinlerine atlayanlar bilgisayar kontrollü, saatte 100 km süratle belirli rotalarda istasyonlar arasında seyahat edebilecek.

Tek Kişilik Otomobil

Geleceğin otomobili geçen ay görücüye çıkmış olabilir. Hyundai’nin E4U tek kişilik konsept otomobili, görünüşü, elektrikli motoru, saatte 30 km’yi geçmeyen hızı ve şekliyle “Yumurta Segaway” şeklinde adlandırılmayı hak ediyor. E4U tutar mı bilinmez. Ancak geleceğin otomobillerinin yüzde yüz elektrikli, hızlı ve park sorunu yaratmayacak küçüklükte olacağını tahmin etmek için kahin olmaya gerek yok.

Elektrikli Bisiklet

Yeni Zelandalı tasarımcıların iki yıl önce tanıttığı YikeBike gibi devrimci tasarımlar, elektrikli bisikletlerin geleceğin ulaşımının önemli bir parçası olacağı tezlerini güçlendiriyor. Mikro-motosiklet de denilen bu bisikletler karbon gövdeleri ile çok dayanıklı. Üstelik katlanıp bir sırt çantasına sığabiliyor. Ne trafik derdi ne park sorunu... Sessiz olduklarını ve çevreyi kirletmediklerini de hatırlatalım. Rakip ve daha gelişmiş modellerin çıkması şaşırtıcı olmaz.

 Vakumlu Manyetik Tren

Mıknatıslı özel raylar üzerinde baş döndürücü hızla hareket eden trenlere şimdiden alıştık. Şanghay metrosunun ünlü Transrapid treni 400 kilometrenin üzerine çıkabiliyor. Hızı daha da artırmak için çılgın projeler geliştiriliyor. Mesela, Metro tünellerindeki havayı emip, sürtünmeyi sıfıra indirerek hızı saatte 6,400 km.’ye ulaşan “Vakum treni” bu projelerden biri. Ancak yatırım maliyetinin yüksekliği büyük sorun.

Yürüyen Kaldırım


Havalimanı terminalleri ve metro istasyonlarının uzun koridorlarını aşmak için kullanılan yürüyen yollar, şehir merkezlerine taşınıyor. Paris’in bazı caddelerinin kaldırımlarına döşendi bile. Yürümeyi özendirici niteliğinden ötürü fosil yakıtların tüketimini azaltmayı hedefleyen şehir yönetimleri yürüyen yollara daha sempatiyle bakıyor. Şimdilik süratleri saatte 9 km. ama sürati artırmak için çalışmalar sürüyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye’nin ilk inovasyon okulu

Cristiano Ronaldo