Ejder yüzmeyi öğreniyor
Çinli şirketler dünyanın en önemli megayat üreticilerini birer birer satın alıyor. Uzakdoğu’nun ejderleri, sanıldığının aksine ünlü yat markalarının üretimi kendi ülkelerine taşımakta gönülsüz. Ama Çin’in yükselen zengin sınıfı için daha mütevazı tekne üretmek hiç fena fikir olmaz. Çin yat pazarında herkes kazanabilir ama bunun için Çin’in değişik “yat kültürünü” bilmek gerek.
Çin’in
“ikinci başkenti” olarak anılan Wuhan, Ankara gibi ülkenin tam ortasında, en
yakın denize 650 kilometre uzaklıkta bir şehir. Ama bu 10 milyonluk tarihi
şehir, dünyanın en önemli lüks yat merkezlerinden biri olmaya çok yakın. Çünkü ‘Dynasty’
sınıfı yatları için üretim merkezi arayan Florida’lı Megayatch Group, Polonya
Türkiye ve Rusya’da seçenekleri inceledikten sonra, Wuhan’ı seçti. Okyanus
kıyılarının tayfun ve tsunami risklerinden uzak kalmak isteyen grup, en az 50
milyon dolarlık üzerindeki tasarım harikası tekneleri bu dünyanın en uzun
üçüncü nehri Yangze’nin sakin kıyısında inşa edecek. Wuhan’ı nehir kenarına
uzanıp kafa dinlemek için seçmediler elbette: Kente ücretler, Çin ortalamasının
bile altında. Wuhan’da tekne üretimi öteden beri var ama süper yatların
ahşabından, metalinden derisinden anlayacak usta bulmak zor. Sorun değil: Megayatch,
işçilik maliyetinden kazancını riske atmaktansa parayı bastırmış, Avrupa’nın en
iyi ustalarını Wuhan’a uçurup eğitim verdirmiş.
Wuhan'daki Dynasty tersanesi.. |
Megayatch’ın
Wuhan’da yetiştireceği Çinli ustalar, yakında ülkede “en çok arananlar”
listesine girebilir. Çünkü hem ülkede tekne üretimi hem de yabancı tekne
yapımcılarının ‘dünyanın fabrikası’ denilen Çin’de üretim yapmaya hevesi
artıyor. ‘Uzakdoğu’nun ejderi’, kendisine gelmeyen tekne yapımcılarının da
peşine düştü. Çinli yatırımcılar, son birkaç ayda Avrupa’nın belli başlı lüks
yat üreticilerini birer ikişer satın aldı. Misal, James Bond serisinin Daniel
Craig’li ilk filmi “Casino Royal’de gördüğü Predator 108 tipi megayatı çok
beğenen Çinli emlak milyarderi Wang Jianlin (59) önce yatı, sonra da onu üreten
Sunseeker’ı 320 milyon sterline (1 milyar TL) portföyüne kattı. Ardından “Yatın
Ferrari’si” olarak anılan ihtişamlı teknelerin üreticisi İtalyan Ferretti’nin
çoğunluk hisseleri, Çinliller’in kontrolüne geçti. Asıl işi buldozer gibi iş
makineleri ve traktör üretmek olan Shandong Heavy Industries, İtalyanlara hisselerin
yüzde 90’ı için 374 milyon euro (1 milyar TL) ödedi. Ekim ayında ise sıra dünya
sipariş defterinde ikinci sırada yer alan Sanlorenzo’ya geldi. Honda
motosikletlerini üretirken 2 milyar dolarlık yıllık ciro yakalayan Sundiro
Holding, Sanlorenzo ile 30 milyon euroluk (85 milyon TL) tersane kurma
anlaşması imzaladı.
Feretti de Çin'de yatırım peşinde... |
Dünya
yat liginin ilk beşinden yer alan üç markayı yutan ejderin şimdi ne yapacağı
merak konusu. Çinli yatırımcılar, “prestij alımları” yaptıklarını markaların
değerini koruyacaklarını, şirketlerin yöneticilerinin de üretim merkezlerinin
de aynı kalacağını söylediler. Ancak ellerinde büyük kozlarla sürekli gelişen
Çin pazarına uygun tekne üretme fırsatını harcayacak değiller. Nitekim Business
Insider’a konuşan Ferretti’nin CEO’su Ferrucio Roosi, şirketinin “asla Ferretti
markasını taşıyan tekneleri Çin’de üretmeyeceğini” söyledi ama “Çin’in iç
pazarına yönelik ayrı bir marka ile daha küçük yat üretimi yapma ihtimalini
dışlamıyoruz” diye de ekledi. Aynı Rossi kısa süre sonra Reuters’a “12-18 ay
içinde Çin’de 6-8 metrelik tekne üretimine başlayacaklarını” itiraf etti.
Sanlorenzo’nun
Çinliler anlaşması zaten Çin pazarına yönelik tekne üretecek yeni bir marka
oluşturmak üzerine kurulu. Anlaşmaya göre önce Sundiro-Sanlorenzo Yacht
Manufacturing Co. adı altında bir şirket oluşturulacak. Bu şirket Çin’de
Sanlorenzo tasarımı ve Sundiro markasıyla 10- 20 metre arası tekne üretimine başlayacak.
Bu yatlar sonraki aşamada dünya pazarına da sunulacak. Sanlorenzo’nun 22-62
metre arası megayatları ise Hong Kong’da kurulacak ayrı bir şirket üzerinden
Çinli lüks tüketicisine sunulacak.
Şimdilik
sadece Sunseeker’ın Çin’de üretmeye gönlü yok gibi. Wanda Group ilk ağızdan
Sunseeker’ın merkezinin İngiltere’de kalacağını ve üretimin de bu ülkede devam
edeceğini açıklamıştı. Sunseeker’ın Türkiye temsilcisi Gökalp Arı’ya göre,
Wanda’nın katkısı mali alanda sınırlı olacak. “Wanda’nın muazzam gücüyle Sunseeker’ın
yeni tasarım ve girişimlerin önünü açılacak” diyor Arı. Bunu dışında Çinliler
Sunseeker yatlarına ne tasarım, ne işçilik ne de malzeme açısından karışacak. Ama
bu Sunseeker’ın İngiltere’de üretip Çin’de satmasına da çeşitli kentlerde
depolar, tamir bakım merkezi veya marina açmasına da engel değil.
Peki
Çin pazarında nasıl bir yatla boy gösterecekler? Her şeyden önce markalarını
Avrupa’da bırakacaklar ki bunda haklı olabilirler. Çünkü Çinliler de “made in
China” yat istemiyor. Dynasty Yachts Wuhan’ın Genel Müdürü Brad Bean, bu durumu
“Çinliler lüks zevklerini tatmin içi hâlâ Avrupalıları takip ediyor. Süper
zengin Çinliler teknelerinin Wuhan yerine İtalya’da inşa edilmiş olmasını
tercih edecektir” sözleriyle özetliyor.
Belli ki fiyatı 50-250 milyon dolar arasında değişen markalı “yüzer
sarayların” Çin’de üretimine daha vakit var. Buna karşılık Çin’de daha küçük
lüks yat üretim ve satışında sadece dünya markalarının değil herkesin şansı
yüksek. Çünkü Çin Gezinti Tekneleri ve Yat Sanayi Derneği’nin (CCYIA) 2012
raporunda yazdığı gibi “ülke refahındaki hızlı artışa paralel olarak küçük ve
orta büyüklükteki yatlara talep patladı.” Çin’de bugün 3000 adet gezi teknesi
bulunuyor ama Pekin’in 2020’de 100 bin tekneye marina bulması gerekecek. Çünkü 1
milyon dolardan fazla servete sahip, lüks yaşama düşkün olan Çinli sayısı,
şimdiden 1 milyonu geçti. Üstelik bu kesimin ortalama yaşı sadece 39, yani
lükse harcayacakları çok vakitleri olacak. İtalyan Riva ve İngiliz Fairline
yatlarının Çin distribütörü Lars Petersen de aynı görüşte. Hatta Petersen,
Avrupalı üreticilere şimdiden onlarca küçük yat siparişi vermiş, “Yakın
gelecekte yatlar Çinlilerin yeni yaşam biçimi olacak buna inanıyorum” diyor.
Çinlilerin yaşam
biçimi, özellikle ‘yat kültürü’ bu ülkede iş yapmak isteyenler için hassas
olunması gereken bir konu. Çünkü CCYIA Genel Sekreteri Zeng Veihang’ın da
belirttiği üzere yatlar ülkede öncelikli olarak deniz zevki için değiş ‘iş
görüşmeleri’ için kullanılıyor. Yatlar Çinli iş heyetlerine, şehir
kalabalığından ve kirli havasından kurtarıp “yumuşak bir ortam” yaratıyor. Bu
ortam onlara muhataplarına karşı ‘Guanşi’ yani “yakın ilişki kurup aradıkları nüfuzu”
sağlıyor.
Bu yüzden Çin
tüketicisi için tekne tasarlarken “iş konforunu” da düşünmekte fayda var.
Ferretti elini çabuk tutanlardan İtalyan tersanesinin Çin pazarına sunacağı
yatlarda, daha az yatak odası olacak örneğin. Onun yerine kalabalık heyetlerin
sandalye bulabileceği büyük bir toplantı salonu, daha küçük gruplar için çalışma
odaları ve başarıların kutlanacağı büyük bir yemek masası yerini alacak. Çinlilerin
güneş+deniz+alkol kültürü de yeni yeni gelişiyor. Bu yüzden jakuziye,
güneşlenme güvertesi veya çeşit çeşit bara gerek yok. Bunların yerine bir karaoke
odası ve iskambil masası gelecek. Ferretti CEO’su Rossi özel modellerle
Çin’deki satışlarının 5 yıl içinde en az yüzde 30 artacağına inanıyor. Rossi
bir de Çin’de iş yapacaklara tavsiyesi var: “Çin’de zaman farklı akıyor. Orada
olmalı ve müşterilerle yüz yüze görüşmelisiniz. Belki rakamlar şimdi küçük ama
sabırlı olan mükâfatını görecek.”
‘Sabır’, Çin pazarının kilit kelimelerinden biri. Çinli tüketiciler multi-milyarder
bile olsa süper yat sahibi olma fikrine henüz ısınabilmiş değil. Misal,
Amerikalı Worth Avenue Yachts’ın Çin
temsilcisi Peter Thompson, 80’lerindeki Çinli bir kumarhane sahibini yat almaya
aylarca karar veremediğini anlatıyor. “Para dağları var ama harcarken çok
dikkatliler” diye yakınıyor Thompson. Çinliler’e haksızlık yapıyor. Çünkü
Çin’de serveti kullanırken dikkatli olmakta fayda var. Nitekim Ekim ayında
toplanan Çin Komünist Partisi Kongre’sinde konuşulanlara bakılırsa hükümet, aşırı
para harcayan Çinlileri zapturapt altına alacak bir takım düzenlemeler
hazırlığı içinde. Yattan daha fazla lüks ve şatafat çağrıştıran başka kelime
biliyor musunuz?
Türkiye dünya üçüncüsü
Dünyada lüks yat siparişlerinden en fazla payı açık ara İtalyan şirketleri
alıyor. Türk şirketler ise ikinci Hollandalıların hemen arkasında üçüncü
sırada. Çin ise 8’inci sırada. Şimdilik…
1- İtalya (10,686
m / 274 yat)
2- Hollanda (3,456
m / 65 yat)
3-Türkiye (3,120m
/ 70 yat)
4-ABD (2,435 m /
63 yat)
5- İngiltere (2,081 m
/ 71 yat)
6-Tayvan (1,724 m
/ 56 yat)
7- Almanya (1,457 m /
16 yat)
8- Çin (900 m / 26 yat)
9- BAE (851 m /
18 yat)
10 Yunanistan (412 m / 5 yat)
735 – Dünyada inşa
halindeki lüks yat sayısı.
29528 m - Dünyada inşa
halindeki lüks yatların uzunluk toplamı (metre)
40.17 İnşa halindeki lüks
yatların ortalama uzunluğu (metre)
212 Faal yat tersanesi
sayısı.
Kaynak: Boat International Global Order Book
Çin listeyi satın aldı
Dünyanın en çok sipariş olan ilk on
şirketinde de İtalyan şirketlerinin ağırlığı hissediliyor. Listedeki ilk beş
şirketten ikisinin (Ferretti ve Sunseeker) denetimi Çinlilere geçti. Sanlorenzo
da Çinlilerle ortak şirket kurdu.
·
1
1-Azimut-Benetti (2,926
m / 79 yat)
2-Sanlorenzo (1,345
m / 39 yat)
3-Ferretti Group (1,059
m / 32 yat)
4-Princess (849 m
/ 30 yat)
5-Sunseeker (803 m
/ 26 yat)
6-Lurssen (769 m
/ 7 yat)
7-Amels-Damen (647
m / 10 yat)
8-Feadship (555 m
/ 8 yat)
9-Overmarine (553
m / 14 yat)
10-Gulf Craft (515 m / 15 yat)
Çin’in dev yat pazarı
1 milyon – Çinli
dolar milyoneri sayısı.
18.000 – Geliri
yıllık 100 milyon dolardan fazla olan Çinli sayısı.
1 milyar 750 milyon
yuan (586 milyon TL) Çinli yat üreticilerin 2012 cirosu.
780 milyon yuan (261
milyon TL) Çinli tersanelerin 2012 lüks yat cirosu.
4.000
Çin vatandaşlarının sahip olduğu lüks yat sayısı.
100.000
Çin vatandaşlarının 2020’de sahip olacağı yat sayısı.
35
milyar yuanı (11,7 milyar TL) Çinli tersanelerin 2020 tahmini yat cirosu.
Kaynak: Çin Gezinti Tekneleri ve Yat Sanayi Derneği’nin 2012 Sektör Raporu.
Yorumlar
Yorum Gönder