Eli elektriğe alıştırmak gerek
Küresel
iklim değişikliği, kirlilik ve trafik sıkışıklığına çare arayan ülkeler
elektrikli araçlar (EV) veya elektrikli hibrit araçlara (HEV) yöneldi.
Devletler EV ve HEV’lerin maliyetinin azaltmaya, elektrik dolum istasyonlarının
sayısını artırarak ‘menzil’ kaygılarını gidermeye, üreticilere ve araştırma
kuruluşlarına kaynak sağlayarak daha güçlü pillerin daha hızlı şarj
istasyonlarının geliştirilmesini kolaylaştırmaya çalışıyor. Sanayi örgütleri ve
üreticiler de modellerinin iyileştirirken, tüketiciyi EV’lere alıştırmak için
çeşitli bilinçlendirme faaliyetleri yürütüyor. Ancak bu amaçlara ulaşmak için
farklı yollar deniyorlar. EV ve HEV araçların yaygın olduğu ülkelerin bazılarını
son birkaç yılda uygulamaya soktuğu politika ve teşvikler ile bu ülkelerdeki
üreticilerin attığı adımlardan bazılarını derledik.
Avusturya
*
Hükümet, Temmuz 2012’de ‘Elecromobility’ (Elektrikli devingenlik) Uygulama
Planı’nı açıkladı. Plan ülkedeki EV sayısını artırmayı amaçlıyor. Bu kapsamda
elektrikli araç teknolojileri Ar-Ge çalışmaları için 4 milyon euro kaynak
ayırdı.
*Avusturya’da
elektrikli araçlar, İklim ve Enerji Fonu tarafından da destekleniyor. Fon, 2012’de
elektrikli araçlara ilişkin iki programa toplam 6 milyon euro sağladı.
*Viyana Ticaret Odası,
KOBİ’lere EV başına 10 bin euro veriyor. Projenin yüzde 50’si AB tarafından
destekleniyor.
*Ülke genelinde 1060
şarj istasyonu bulunuyor. Özel şahıslara ait şarj noktaları ile birlikte bu sayı
3 bin 271’e çıkıyor. Siemens ülke çapında 4 bin 500 istasyon kuracak. Enerji
grubu OMV, ülkenin ilk ve tek hidrojenli yakıt pili istasyonunu geçen yıl
açmıştı.
Belçika
*Ford’un fabrika
kapattığı Genk, Umicore firması sayesinde bir elektrik araç pil üssü oldu.
Umicore, lityum-iyon pilleri üretimi geri dönüşüm zinciri sayesinde Toyota’yı
ülkeye çekti.
*Flaman bölgesinde
elektrikli araç teknolojileri araştırmaları için kurulan Flemish Living Lab Electric
Vehicles (Flaman Bölgesi EV Yaşayan Laborotuarı) programının paydaş sayısı 70’e
ulaştı. Program sayesinde yeni ürünler, hizmetler ve iş modelleri gerçek trafik
koşularında sınanıyor.
*2012’de 172 noktaya 860
elektrikli araş şarj istasyonu kuruldu.
*Blue- Mobility
şirketi çeşitli kentlerde tren istasyonlarını dışına 100 elektrikli bisiklet koyarak
kiralamaya başladı.
*Volvo yüzde yüz
elektrikli aracı C30’un seri üretimine geçmeden önce 100 adedini Belçikalı
kullanıcılara test ettirdi.
*Belçika’nın EVTecLab
teknoloji kümesi ortaklarından PunchPowertrain, elektrikli Ford Connect ticari
araçlarını üretimine başladı.
*Flaman bölgesinin
toplu taşıma şirketi De Lijn, toplam 386 adet EV ve HEV otobüs siparişi verdi.
*Brüksel Belediyesi
2015’ten itibaren dizel otobüs satın almayacağını açıkladı.
*Ghent’te bir fabrikası
olan Volvo, iç piyasaya ilk dizel elektrik hibrit aracı sundu. Aynı fabrikada
yüzde yüz elektrikli kamyon üretimi sürüyor.
Kanada
* ‘Elektrikli Araç
Sür’ programı başlatıldı. Program kapsamında 2015’e kadar bazı elektrikli
araçların satışında vergi iadesi uygulanacak. Aynı indirimden EV şarj istasyonu
kuranlar da yararlanacak.
*Quebec eyalet
hükümeti, elektrikli otobüs üretimi için proje geliştirdiğini duyurdu. Hedef,
eyaletteki şehirlerin toplu taşıma araçlarının tamamını 2016’ya kadar
elektrikli hale getirmek.
*Mercedes-Benz,
Vancouver yakınlarında yakıt pili fabrikası açtı. Piller bu yıl piyasaya
çıkacak F-Cell otomobillerinde kullanılacak. Mercedes, British Columbia
eyaletinin yakıt pili teknolojisi kümesi üyesi.
*Ontario eyaleti,
elektrikli araç şarj istasyonlarının kurulmasını teşvik için yüzde 50’ye ulaşan
oranlarda nakit teşvik uygulamaya başladı.
*British Columbia
eyalet yönetimi 454 şarj istasyonu kurulmasına kısmi finansman sağlayacağını
duyurdu. Tüm ülkede aktif 744 istasyon var.
Danimarka
*Mart 2012’de
yürürlüğe giren “Yeni Enerji Planı” çerçevesinde 2050’ye kadar bütün taşıt
araçlarının yenilenebilir enerji kullanması hedefi belirlendi.
*Plan dahilinde, EV
ve HEV Ar-Ge çalışmalarına 12.3 milyon dolar teşvik ayrıldı.
*EV şarj
istasyonlarına bu yılsonuna kadar 7 milyon dolar teşvik verilecek.
*EV şarj istasyonu
kuranlara, KW başına 12 cent teşvik verilmeye başlandı.
*Enerji dağıtım
şirketlere enerji tasarrufu şartı getirildi. Şirketlere en az 5 EV satın alarak
bu tasarrufu sağlama imkânı tanındı.
*The BetterPlace adlı
şirket, ülkedeki ilk EV pili değişim istasyonunu geçen yıl kurdu. Ancak Renault
Fluence Z.E. pil değimi yapılabilen tek EV.
*Clever adlı şirket
ise, Fotex süpermarket zincirinin otoparklarına 30 dakikada yüzde 80 oranında dolduran
EV şarj istasyonları kurdu.
Finlandiya
*Finlandiya Teknoloji
ve İnovasyon Ajansı TEKES, Elektrikli Araç Sistemleri (EVE) programını
yürütüyor. Programın bütçesi 100 milyon euro. Bütçeden uluslararası kuruluşlar
da yararlanabiliyor.
*Finlandiya merkezli Valmet
Automotive, Fisker Karma EV’nin ardından Mercedes A-Class EV üretimine de
başladı.
*Valmet ayrıca
kendine ait bir konsept aracı geliştirdi. Konseptin 4.5 saatte dolan 150 kg lityum-iyon
pili var. Ancak aracın pilinin menzili sadece 90 km. Bu yüzden araca 30 litrelik
benzin tankı da eklenmiş.
*Helsinki’de ‘Electromobility’
programı uygulanmaya başladı. Onlarca şirket ve kamu kuruluşunu paydaşı olduğu
program EV’lere uygun alt ve üst yapıyı oluşturacak projeler üzerinde
çalışıyor.
Fransa
*Hükümet kamuya
alınacak araçların en az yüzde 25’inin EV veya HEV olacağını açıkladı. Bu da en
az yılda 1500 elektrikli aracın kamu kuruluşlarının kullanımına sunulması anlamına
geliyor. Hükümet, yerel yönetimlerin de aynı oranda EV ve HEV satın alması için
baskı yapıyor. Başarılı olursa kamu kesimi, her yıl 11 bin EV ve HEV satın alarak
sektöre önemli katkı sağlayacak.
*EV araştırmalarına
destek sağlama için ‘Geleceğe Yatırım’ programı başlatıldı. Bu kapsamda EV şarj
istasyonu yatırımlarına 50 milyon Euro teşvik verildi.
*2012 sonunda Fransa yollarına
çıkan elektrikli araçların sayısı hibrit modellerle birlikte 28 bine çıktı.
Bunlardan 10 bin yüzde yüz elektrikli. EV’lerin 5659’u 2012’de satıldı.
*2012 sonu itibarıyla
Fransa’da şarj istasyonlarının sayısı 749’a, şarj noktası sayısı ise 2561’e
çıktı. Bunların yarısı şehirlerarası yollar üzerinde. Ülke çapında EV şarj
istasyonu sayısını artırmak için 8 farklı proje yürütülüyor.
Almanya
*Federal hükümet,
2012’de kamu kurumlarının araçlarının en az yüzde 10’unun EV olması için kamu
ihale kanununda değişiklik yapmak üzere harekete geçti.
*Şirketleri
elektrikli araçlara teşvik etmek için, ticari araç vergisi formülü
değiştirildi. Artık şirketler EV’ler için aracın satın alındığı tarihteki
fiyatından, pilin aynı tarihteki değeri düştükten sonra kalan miktar üzerinden
vergi ödeyecek.
*Vergi kanununda
değişiklikle EV’lere 10 yıllık vergi muafiyeti tanındı.
*Hazırlanan teşvik
planına göre EV’ler Almanya’da hiçbir yerde park ücreti ödemeyecek. EV’ler için
yollarda özel şerit de düşünülüyor. EV’lere özel plaka uygulamasına da
geçilecek.
*Stuttgart Belediyesi,
EV’lerden park ücreti almama uygulamasına geçen yıl başladı.
*Almanya’da 2012 sonu
itibarıyla HEV sayısı 65 bini, EV sayısı is 15 bini aştı.
*Ekonomi ve Teknoloji
Bakanlığı gelecek üç yıl boyunca 67 milyon Euro bütçe ile elektrikli araçlar,
EV altyapısı ve elektrikli otobüs, minibüs ve taksilerle toplu taşımacılık modellerine
ilişkin 150 projeyi destekleyeceğini açıkladı.
*Daimler, paylaşımlı
araç şirketi car2go’yu kurdu. Filoda başlangıçta 300 Smart EV vardı. Bu sayısı
2013 sonunda 500 oldu. Böylece car2go Almanya’daki en büyük EV filosunun sahibi
oldu. Şirketin müşteri sayısı ise sadece Stuttgart bölgesinde 12 bin 500’ü
geçti. Daimler servisi Amsterdam ve San Diego’nun da aralarında bulunduğu
dünyanın 18 şehrine taşıdı. Şirketin hedefi dünyanın farklı ülkelerindeki 50
şehirde car2go hizmeti vermek.
*Alman demiryolları
işletmesi DB, Hiriko şirketi ile işbirliği anlaşması imzaladı. Bu ortaklık
ABD’nin MIT Üniversitesi ile İspanya’da “katlanabilir EV” modeli geliştirdi.
Citycar denilen bu araç Berlin’de bu yıl tren istasyonlarına yerleştirilecek ve
bisiklet gibi kiralanabilecek.
*Elektrikli araç
teknolojisi hakkında bilinçlendirmeyi artırmak için E-Mobil Wuppertal Projesi
hayata geçirildi. Yapılan test sürüş günleri büyük ilgi çekti, 100 kişi
etkinlik sonrası EV satın aldı.
*Volkwagen,
Braunschweig fabrikasında EV pili üretmeye başladı. Kapasitesi yıllık 11 bin.
Aynı fabrikada Golf EV de üretilecek.
*BMW ve Toyota, yeni
nesil akü pilleri, yakıt pil sistemleri ve yeni spor araçları üretme konusunda Ar-Ge
işbirliği anlaşması imzaladı.
İrlanda
*İrlanda
Sürdürülebilir Enerji İdaresi (SEAI) , Aran Adası’ndaki rüzgâr santrallarından
elde edilen elektriği, elektrikli otomobillere aktaracak bir proje başlattı. Adanın
petrol bağımlılığı ortadan kaldırmaya yönelik projede hedef kısa sürede adadaki
araçların yüzde 18’ini elektrikli hale getirmek.
*SEAI
ayrıca binek otomobilleri ile hafif ticari araçlarını satışını teşvik için araç
başına 5 bin euro teşvik veriyor.
*M2C ve Carra,
evlerde kullanılabilecek düşük maliyetli bir EV şarj sistemi geliştirdi.
*JTM Power adlı
şirket, acil durumlarda EV’ye ek güç sağlayacak lityumlu taşınabilir bir şarj
cihazı geliştirdi.
*Ülkede 530 kamuya
açık, 570 de özel şahıslara ait topla 1100 EV şarj noktası bulunuyor. Bunlardan
30’u şehirlerarası yollarda ve hızlı dolum istasyonları.
*İrlanda Elektrik
Dağıtım şirketi, ülkede EV bilincini artırarak için tanıtım günleri ve test
sürüşleri düzenliyor. Bu günlerde sıradan vatandaşlar “EV elçisi” ilan
ediliyor.
*Nissan, Leaf modeli
taksilerini Dublin’de denemeye başladı.
İtalya
*İtalya hükümeti
‘sürdürülebilir enerji’ programını geçen yıl açıkladı. Temiz araçların “ülkenin
ekonomik büyümesi için önemli bir parçası olduğu” programda açıkça ifade
edildi. EV şarj istasyonlarının kurulması, düşük emisyonlu elektrikli araçların
kullanımının artması için tanıtım ve bilinçlendirme çalışmalarının yapılması ve
bu araçların satın alınmasının teşvik edilmesine ilişkin hükümler programda yer
buldu.
*Elektrikli araçların
satın alınmasını teşvik için 120 milyon euroluk teşvik paketi açıklandı.
*IVECO, Avrupa
Birliği desteğini de alarak, dağım şirketlerinin kullanabileceği bir ‘elektrikli
panelvan’ üzerinde çalışmalara başladı.
*Biro, dört
tekerlekli tek kişilik EV’si ile dikkat çekti.
*İtalya posta idaresi
dağıtımda kullanmak üzere, Ducati’nin dört tekerlekli elektrikli aracı Energia Free
Duck’tan bir düzine satın aldı.
*İtalya’da 2012
sonunda 640’ı kamuya açık alanlarda olmak üzere 1350 elektrikli şarj istasyonu
vardı. Bu sayı bu yılın sonunda yüzde 30 arttı.
*Nissan, İtalya’nın kamuya
açık ilk hızlı dolum istasyonunu Milano yakınlarındaki bir otoyol üzerinde açtı.
Hollanda
*Hollanda hükümeti, hazırladığı
enerji planında önüne “2050’ye kadar yüzde100 sürdürülebilir enerji sistemi
kurmayı” hedefini koydu. Hedefe ulaşmada kilit önemde kabul edilen sektörlerden
biri elektrikli araçlar olacak.
*2012’de
Hollanda’daki şarj istasyonları sayısı ikiye katlanarak 2782’ye ulaştı.
Bunlardan 63’ü hızlı şarj istasyonu.
*Otomotiv üreticileri
sektör birlik ve dernekleri ile ‘eViolin Derneği’ni kurdu. Derneğin amacı E-laad
(E-yükle) adı verilen EV şarj istasyonlarını tüm ülkeye yaymak. İlk etapta geçen
yıl 2500 adet E-laad kuruldu.
* Hükümet, şarj
istasyonlarının sayısını artırmak ve EV’lerin kullanımını artırmak için iş
dünyası ve sivil toplum örgütleri ile “Yeşil Sözleşme” imzaladı. Bu girişim, elektrikli
araç trafiğini artırmak için gerekli yasal düzenlemeler ve ekonomik teşvikler
üzerinde çalışıyor. Üzeride durulan teşviklerden biri, kentlerde EV’lere özel
otopark kurmak.
*Hollanda elektrikli
araç kullanımı artırmak için ‘yoğun kullanıcıları’ bu araçlara yöneltmeye
odaklandı. Kamu ve özel sektör işbirliğinden kurulan ‘Sıfır Emisyonlu Otobüs
Taşımacılığı Vakfı’nın başlıca amacı toplu taşımacılıkta elektrikli otobüs
sayısını artırmak.
*Lojistik ve dağıtım
şirketlerinin elektrikli araç filolarının artırılması için de teşvikler
harekete geçildi.
*Elektrikli taksi ve
hafif ticari araçlar için bir teşvik paketi açıklandı. Buna göre ticari olarak
kullanılacak EV’lere 3 bin euroya kadar nakit teşvik verilmeye başlandı.
*KOBİ’lere 5 bin euro
karşılığında üniversite ve araştırma enstitülerine EV’ler hakkında soru sorma
ve araştırma talep etme hakkı tanındı.
Portekiz
*Hükümetinin 2008’de
başlattığı MOBI.E projesi sayesinde, ülke çapında elektrik şarj cihazları
şebekesi ortaya çıktı. 30 şehirde 1126 istasyon kuruldu ve hepsi kamuya açık.
Dünyada bu kadar yaygın bir EV istasyonuna sahip başka bir ülke yok. Buna
karşılık ülkede sadece 2500 kadar HEV ve EV var.
İspanya
*MOVELA planı çerçevesinde
2012 ve 2013’te tüketicilere EV alımlarında 20 milyon euro nakit teşvik
sağlandı. Bu sayede sadece 2012’de 3,436 adet EV satın alındı. Bunların büyük
bölümü ticari olarak kullanılıyor. 2013 rakamları henüz açıklanmadı.
*PIVE planı
çerçevesinde ise emisyonu yüksek 75 bin yaşlı aracın düşük emisyonu EV ve
HEV’ler ile değiştirilmesi için 75 milyon euro ayrıldı. Devlet ve EV’nin
üreticisi satılan her araca 1000 euro
teşvik verdi. Program Mart 2013’te başarıyla tamamlandı ve aynı tarihte PIVE
2’ye geçildi. Bu kez bütçe 150 milyon euro ve hedef 150 bin eski aracın EV ile
yenilenmesi.
*Ticari araçların
EV’lere dönüşümü için başlatılan PIMA AIRE planı ise gelecek ay tamamlanıyor. Programın
hedefi 30 bin kamyoneti ve küçük ticari aracı EV ve HEV ile değiştirmek. Teşvik
bütçesi 50 milyon euro.
* Enerji
verimliliğini ve alternatif kaynakları denetlemek için oluşturulan FIDAE fonu,
EV şarj istasyonlarına ilişkin projeleri de kabul etmeye başladı. Fonun
büyüklüğü 123 milyon euro.
İsveç
*İsveç’in ilk HEV’i,
Volvo V60’ın seri üretimine 2012’de başlandı. İlk yılın 1000 adetlik üretimi
galerilere ulaşmadan satıldı. Bu yıl üretim hedefi 6 bin adet.
*Volvo’nun HEV
otobüsü dünyada 1000 adet sattı.
*Scania ve diğer
üreticiler, elektrikli uzun ve geniş araçlar üzerinde çalışıyor. Bu dev araçlar
elektriği troleybüs gibi elektik hattından ya da kablosuz şarj istasyonlarından
alacak.
*McDonald’s restoran
zinciri, elektrik üreticisi Fortum ve Nissan, İsveç’in ana şehirlerarası
yollarında şarj istasyonları kurmak üzere el sıkıştı.
*2030’a kadar ‘fosil
yakıtsız ulaşım’ hedefini belirleyen İsveç Enerji Ajansı, yeni bir pil geliştirmek
için başlatılan Ar-Ge programına 22 milyon euro sağladı. Program pil üretiminin
yanı sıra pil geri dönüşümünü hedef alıyor.
*”Süper Yeşil Oto
Vergi İadesi” programı uyarınca emisyon 50 Co2/km’den az olan araçlara 4 bin euro
nakit teşvik veriliyor.
*İsveç yönetimi ve
kamu kuruluşu Vattenfall ile birlikte şirketlere EV ve HEV seçmeleri halinde
teşvik sağlıyor. Bu teşvik, EV veya HEV alırken onlara en yakın CO2 salımı
veren araçlar arasındaki fiyat farkının yarısı kadar oluyor. En yüksek teşvik
10 bin euroyu buluyor. Bu teşvikler EV satışlarını 2012’de hızlandırdı, EV
sayısı 1285’e çıktı.
*Soğuk kış aylarında
otomobillerin suyunu ısıtmak için ülke çapına yerleştirilen 800 bin elektrik
noktası EV’lere de hizmet verebiliyor.
İsviçre
*Enerji etiketi
uygulamasına EV’ler de eklendi. Uygulama tüketiciyi CO2 emisyonu hakkında
bilgilendirmeyi amaçlıyor.
*Toplu ulaşım şirketi
PosBus, hidrojen yakıt pili sayesinde 300 km menziline sahip olan Mercedes Benz
Citaro otobüslerini kullanmaya başladı.
*İsviçre dünyanı en
yaygın hızlı EV şarj istasyonları ağına sahip. Swiss eMobility şirketinin EVite
(E-hızlı) istasyonlarının sayısı 150’ye ulaştı.
Türkiye
*Türkiye’de EV ve HEV
piyasası henüz başlangıç safhasında ancak çevre ve temiz araç bilinci hızla
yayılıyor.,
*TÜBİTAK EV’ler
üzerine yapılacak araştırmalar için çağrı açtı. Üniversiteler ve araştırma
enstitüleri 5-6 milyon euroyu bulacak fondan yararlanabiliyor. Çağrı 3 yıl açık
kalacak.
* TUBİTAK otomotiv
endüstrisine de EV motor sistemleri, donanım ve yazılımları için 65-70 milyon euroluk
Ar-Ge teşvik bütçesi ayırdı. Şimdiden 30 projeye onay verildi.
*Çukurova Üniversitesi
iki kişilik bir EV modeli konsepti geliştirdi.
*EV şarj
istasyonlarının sayısı çoğu İstanbul’da olmak üzere yaklaşık 100-110 adet.
İngiltere
*Koalisyon hükümeti ultra
düşük emisyonlu araçların satın alınmasını kullanılmasını ve üretimini
desteklemek için 460 milyon euroluk bir paket açıkladı. Buna Ar-Ge çalışmaları
dahil. 2012 sonunda teşviklerden 3,021 otomobil ve 215 panelvan satışında
yararlanıldı.
*Düşük emisyonlu
araçlar bürosu OLEV kuruldu. Büro’nun amacı ilgili konuda bürokrasiyi azaltmak
ve EV ve HEV’lerin teşviki için program geliştirmek. OLEV’sin bütesi hükümet ve
iş dünyası tarafından karşılanıyor.
*Renault, batarya
değişimini hızlandırmak ve elektrikli araçların sayısını artırmak için,
araçlarını ‘pilsiz’ satmaya başladı. Piller kiralanıyor ve değiştirme maliyeti
ortadan kalkıyor.
*Ticari kullanım için
alınan araçlara ek 4 bin sterlin teşvik verilmeye başlandı. Şirket
çalışanlarına elektrikli araç alınırsa yıllık 600 sterline varan vergi
indirimleri sağlanıyor.
*Londra’da EV’ler
trafik yoğunluğu vergisinden muaf tutuldu.
* PIP projesi
sayesinde İngiltere’deki şarj noktası sayısı 2 bin 800’e ulaştı. Ulaştırma
Bakanlığı şarj istasyonlarının sayısını artırmak için 37 milyon sterlinlik bir
(112 milyon TL) program açıkladı. Bu fondan evlerinin önüne şarj noktası kurmak
isteyenler de maliyetin yüzde 75’ine kadar faydalanabiliyor.
*Elektrikli
otobüslerin sayısının artırılması için 95 milyon sterlinlik (287.5 milyon TL) Yeşil
Otobüs Fonu kuruldu.
ABD
*Başkan Barack Obama
2012’de “EV Everywhere” programını açıkladı. Programın amacı, bilim insanlarını
daha ucuz ve daha uzun menzilli elektrikli araçlarını, en etkin şarj
istasyonları ağını geliştirmeye teşvik etmek.
*Ekim 2012’de SAE J1772
adı verilen yeni hızlı şarj standardı kabul edildi. Yeni standart şarj süresini
8 saatten 20 dakikaya kadar kısaltıyor.
*Tesla, 425 kilometre
menzilli yeni modeli Model S’i Haziran 2012’de piyasaya sürdü. Ödüllü Model S’in
257 km menzilli 40 kWh pil seçeneği de var.
*Tesla’nın 30
dakikada dolduran Supercharger şarj istasyonlarının sayısı ABD’de 100’ü aştı.
*Enerji Bakanlığı
2012’de alternatif yakıt projesi geliştiren 20 kente ‘temiz kent’ ödülü altında
12 milyon dolar verdi. Ödüllerin büyük bölümü EV şarj istasyonları projelerine
gitti.
*Enerji Bakanlığı, ECOtality
ile birlikte ülke çapında 14 bin seviye 2, 300 de hızlı şarj istasyonu kurmak
için harekete geçti. ChargePoint de bakanlık desteğinde 4 bin 600 istasyon
kuracak.
Japonya
*Japonya dünya EV
satışlarında yüzde 12 payla ikinci sırada. Nissan Leaf dünyada 100 bin adetten
fazla satan ilk ful EV otomobil oldu.
*Japon otomobil
üreticileri dünya HEV pazarında ise yüzde 28 payla lider. Toyota Prius, dünyada
en çok satan ikinci HEV otomobil.
*2012 yılı sonunda
Japonya’daki EV ve HEV sayısı 3 milyonu aştı. Bunların yüzde 90’ı HEV.
*Japonya hükümeti
2012 sonuna kadar, taşımacılık sektörünün CO2 salımını 1990’daki seviyenin
yüzde 25 altına çekme hedefini önüne koymuştu. Bunun için sağlanan teşviklerden
EV ve HEV alt ve üstyapıları da yararlandı. Bu kapsamda EV ve HEV’lerin
satışından vergi alınmamaya başlandı.
*Devlet, EV ile
eşdeğer otomobillerin fiyat farkını da karşılıyor.
*Devlet şarj
istasyonu maliyetinin yarısını da karşılıyor.
*1600’den fazla dolum
noktası ile Japonya, dünyada en çok hızlı sarj istasyonuna sahip ülkesi.
*Hükümetin hedefi
2020’ye kadar 2 milyon yavaş, 5 bin de hızlı şarj istasyonu kurmak.
Yorumlar
Yorum Gönder