Eli elektriğe alıştırmak gerek


Küresel iklim değişikliği, kirlilik ve trafik sıkışıklığına çare arayan ülkeler elektrikli araçlar (EV) veya elektrikli hibrit araçlara (HEV) yöneldi. Devletler EV ve HEV’lerin maliyetinin azaltmaya, elektrik dolum istasyonlarının sayısını artırarak ‘menzil’ kaygılarını gidermeye, üreticilere ve araştırma kuruluşlarına kaynak sağlayarak daha güçlü pillerin daha hızlı şarj istasyonlarının geliştirilmesini kolaylaştırmaya çalışıyor. Sanayi örgütleri ve üreticiler de modellerinin iyileştirirken, tüketiciyi EV’lere alıştırmak için çeşitli bilinçlendirme faaliyetleri yürütüyor. Ancak bu amaçlara ulaşmak için farklı yollar deniyorlar. EV ve HEV araçların yaygın olduğu ülkelerin bazılarını son birkaç yılda uygulamaya soktuğu politika ve teşvikler ile bu ülkelerdeki üreticilerin attığı adımlardan bazılarını derledik.


Avusturya
* Hükümet, Temmuz 2012’de ‘Elecromobility’ (Elektrikli devingenlik) Uygulama Planı’nı açıkladı. Plan ülkedeki EV sayısını artırmayı amaçlıyor. Bu kapsamda elektrikli araç teknolojileri Ar-Ge çalışmaları için 4 milyon euro kaynak ayırdı.
*Avusturya’da elektrikli araçlar, İklim ve Enerji Fonu tarafından da destekleniyor. Fon, 2012’de elektrikli araçlara ilişkin iki programa toplam 6 milyon euro sağladı.
*Viyana Ticaret Odası, KOBİ’lere EV başına 10 bin euro veriyor. Projenin yüzde 50’si AB tarafından destekleniyor.
*Ülke genelinde 1060 şarj istasyonu bulunuyor. Özel şahıslara ait şarj noktaları ile birlikte bu sayı 3 bin 271’e çıkıyor. Siemens ülke çapında 4 bin 500 istasyon kuracak. Enerji grubu OMV, ülkenin ilk ve tek hidrojenli yakıt pili istasyonunu geçen yıl açmıştı.



Belçika
*Ford’un fabrika kapattığı Genk, Umicore firması sayesinde bir elektrik araç pil üssü oldu. Umicore, lityum-iyon pilleri üretimi geri dönüşüm zinciri sayesinde Toyota’yı ülkeye çekti.
*Flaman bölgesinde elektrikli araç teknolojileri araştırmaları için kurulan Flemish Living Lab Electric Vehicles (Flaman Bölgesi EV Yaşayan Laborotuarı) programının paydaş sayısı 70’e ulaştı. Program sayesinde yeni ürünler, hizmetler ve iş modelleri gerçek trafik koşularında sınanıyor.
*2012’de 172 noktaya 860 elektrikli araş şarj istasyonu kuruldu.
*Blue- Mobility şirketi çeşitli kentlerde tren istasyonlarını dışına 100 elektrikli bisiklet koyarak kiralamaya başladı.
*Volvo yüzde yüz elektrikli aracı C30’un seri üretimine geçmeden önce 100 adedini Belçikalı kullanıcılara test ettirdi.
*Belçika’nın EVTecLab teknoloji kümesi ortaklarından PunchPowertrain, elektrikli Ford Connect ticari araçlarını üretimine başladı.
*Flaman bölgesinin toplu taşıma şirketi De Lijn, toplam 386 adet EV ve HEV otobüs siparişi verdi.
*Brüksel Belediyesi 2015’ten itibaren dizel otobüs satın almayacağını açıkladı.
*Ghent’te bir fabrikası olan Volvo, iç piyasaya ilk dizel elektrik hibrit aracı sundu. Aynı fabrikada yüzde yüz elektrikli kamyon üretimi sürüyor.

Kanada
* ‘Elektrikli Araç Sür’ programı başlatıldı. Program kapsamında 2015’e kadar bazı elektrikli araçların satışında vergi iadesi uygulanacak. Aynı indirimden EV şarj istasyonu kuranlar da yararlanacak.
*Quebec eyalet hükümeti, elektrikli otobüs üretimi için proje geliştirdiğini duyurdu. Hedef, eyaletteki şehirlerin toplu taşıma araçlarının tamamını 2016’ya kadar elektrikli hale getirmek.
*Mercedes-Benz, Vancouver yakınlarında yakıt pili fabrikası açtı. Piller bu yıl piyasaya çıkacak F-Cell otomobillerinde kullanılacak. Mercedes, British Columbia eyaletinin yakıt pili teknolojisi kümesi üyesi.
*Ontario eyaleti, elektrikli araç şarj istasyonlarının kurulmasını teşvik için yüzde 50’ye ulaşan oranlarda nakit teşvik uygulamaya başladı.
*British Columbia eyalet yönetimi 454 şarj istasyonu kurulmasına kısmi finansman sağlayacağını duyurdu. Tüm ülkede aktif 744 istasyon var.

Danimarka
*Mart 2012’de yürürlüğe giren “Yeni Enerji Planı” çerçevesinde 2050’ye kadar bütün taşıt araçlarının yenilenebilir enerji kullanması hedefi belirlendi.
*Plan dahilinde, EV ve HEV Ar-Ge çalışmalarına 12.3 milyon dolar teşvik ayrıldı.
*EV şarj istasyonlarına bu yılsonuna kadar 7 milyon dolar teşvik verilecek.
*EV şarj istasyonu kuranlara, KW başına 12 cent teşvik verilmeye başlandı.
*Enerji dağıtım şirketlere enerji tasarrufu şartı getirildi. Şirketlere en az 5 EV satın alarak bu tasarrufu sağlama imkânı tanındı.
*The BetterPlace adlı şirket, ülkedeki ilk EV pili değişim istasyonunu geçen yıl kurdu. Ancak Renault Fluence Z.E. pil değimi yapılabilen tek EV.
*Clever adlı şirket ise, Fotex süpermarket zincirinin otoparklarına 30 dakikada yüzde 80 oranında dolduran EV şarj istasyonları kurdu.


Finlandiya
*Finlandiya Teknoloji ve İnovasyon Ajansı TEKES, Elektrikli Araç Sistemleri (EVE) programını yürütüyor. Programın bütçesi 100 milyon euro. Bütçeden uluslararası kuruluşlar da yararlanabiliyor.  
*Finlandiya merkezli Valmet Automotive, Fisker Karma EV’nin ardından Mercedes A-Class EV üretimine de başladı.
*Valmet ayrıca kendine ait bir konsept aracı geliştirdi. Konseptin 4.5 saatte dolan 150 kg lityum-iyon pili var. Ancak aracın pilinin menzili sadece 90 km. Bu yüzden araca 30 litrelik benzin tankı da eklenmiş.
*Helsinki’de ‘Electromobility’ programı uygulanmaya başladı. Onlarca şirket ve kamu kuruluşunu paydaşı olduğu program EV’lere uygun alt ve üst yapıyı oluşturacak projeler üzerinde çalışıyor.

Fransa
*Hükümet kamuya alınacak araçların en az yüzde 25’inin EV veya HEV olacağını açıkladı. Bu da en az yılda 1500 elektrikli aracın kamu kuruluşlarının kullanımına sunulması anlamına geliyor. Hükümet, yerel yönetimlerin de aynı oranda EV ve HEV satın alması için baskı yapıyor. Başarılı olursa kamu kesimi, her yıl 11 bin EV ve HEV satın alarak sektöre önemli katkı sağlayacak.
*EV araştırmalarına destek sağlama için ‘Geleceğe Yatırım’ programı başlatıldı. Bu kapsamda EV şarj istasyonu yatırımlarına 50 milyon Euro teşvik verildi.
*2012 sonunda Fransa yollarına çıkan elektrikli araçların sayısı hibrit modellerle birlikte 28 bine çıktı. Bunlardan 10 bin yüzde yüz elektrikli. EV’lerin 5659’u 2012’de satıldı.
*2012 sonu itibarıyla Fransa’da şarj istasyonlarının sayısı 749’a, şarj noktası sayısı ise 2561’e çıktı. Bunların yarısı şehirlerarası yollar üzerinde. Ülke çapında EV şarj istasyonu sayısını artırmak için 8 farklı proje yürütülüyor.

Almanya
*Federal hükümet, 2012’de kamu kurumlarının araçlarının en az yüzde 10’unun EV olması için kamu ihale kanununda değişiklik yapmak üzere harekete geçti.
*Şirketleri elektrikli araçlara teşvik etmek için, ticari araç vergisi formülü değiştirildi. Artık şirketler EV’ler için aracın satın alındığı tarihteki fiyatından, pilin aynı tarihteki değeri düştükten sonra kalan miktar üzerinden vergi ödeyecek.
*Vergi kanununda değişiklikle EV’lere 10 yıllık vergi muafiyeti tanındı.
*Hazırlanan teşvik planına göre EV’ler Almanya’da hiçbir yerde park ücreti ödemeyecek. EV’ler için yollarda özel şerit de düşünülüyor. EV’lere özel plaka uygulamasına da geçilecek.
*Stuttgart Belediyesi, EV’lerden park ücreti almama uygulamasına geçen yıl başladı.
*Almanya’da 2012 sonu itibarıyla HEV sayısı 65 bini, EV sayısı is 15 bini aştı.
*Ekonomi ve Teknoloji Bakanlığı gelecek üç yıl boyunca 67 milyon Euro bütçe ile elektrikli araçlar, EV altyapısı ve elektrikli otobüs, minibüs ve taksilerle toplu taşımacılık modellerine ilişkin 150 projeyi destekleyeceğini açıkladı.
*Daimler, paylaşımlı araç şirketi car2go’yu kurdu. Filoda başlangıçta 300 Smart EV vardı. Bu sayısı 2013 sonunda 500 oldu. Böylece car2go Almanya’daki en büyük EV filosunun sahibi oldu. Şirketin müşteri sayısı ise sadece Stuttgart bölgesinde 12 bin 500’ü geçti. Daimler servisi Amsterdam ve San Diego’nun da aralarında bulunduğu dünyanın 18 şehrine taşıdı. Şirketin hedefi dünyanın farklı ülkelerindeki 50 şehirde car2go hizmeti vermek.
*Alman demiryolları işletmesi DB, Hiriko şirketi ile işbirliği anlaşması imzaladı. Bu ortaklık ABD’nin MIT Üniversitesi ile İspanya’da “katlanabilir EV” modeli geliştirdi. Citycar denilen bu araç Berlin’de bu yıl tren istasyonlarına yerleştirilecek ve bisiklet gibi kiralanabilecek.
*Elektrikli araç teknolojisi hakkında bilinçlendirmeyi artırmak için E-Mobil Wuppertal Projesi hayata geçirildi. Yapılan test sürüş günleri büyük ilgi çekti, 100 kişi etkinlik sonrası EV satın aldı.
*Volkwagen, Braunschweig fabrikasında EV pili üretmeye başladı. Kapasitesi yıllık 11 bin. Aynı fabrikada Golf EV de üretilecek.
*BMW ve Toyota, yeni nesil akü pilleri, yakıt pil sistemleri ve yeni spor araçları üretme konusunda Ar-Ge işbirliği anlaşması imzaladı.


İrlanda
*İrlanda Sürdürülebilir Enerji İdaresi (SEAI) , Aran Adası’ndaki rüzgâr santrallarından elde edilen elektriği, elektrikli otomobillere aktaracak bir proje başlattı. Adanın petrol bağımlılığı ortadan kaldırmaya yönelik projede hedef kısa sürede adadaki araçların yüzde 18’ini elektrikli hale getirmek.
*SEAI ayrıca binek otomobilleri ile hafif ticari araçlarını satışını teşvik için araç başına 5 bin euro teşvik veriyor.
*M2C ve Carra, evlerde kullanılabilecek düşük maliyetli bir EV şarj sistemi geliştirdi.
*JTM Power adlı şirket, acil durumlarda EV’ye ek güç sağlayacak lityumlu taşınabilir bir şarj cihazı geliştirdi.
*Ülkede 530 kamuya açık, 570 de özel şahıslara ait topla 1100 EV şarj noktası bulunuyor. Bunlardan 30’u şehirlerarası yollarda ve hızlı dolum istasyonları.
*İrlanda Elektrik Dağıtım şirketi, ülkede EV bilincini artırarak için tanıtım günleri ve test sürüşleri düzenliyor. Bu günlerde sıradan vatandaşlar “EV elçisi” ilan ediliyor.
*Nissan, Leaf modeli taksilerini Dublin’de denemeye başladı.

İtalya
*İtalya hükümeti ‘sürdürülebilir enerji’ programını geçen yıl açıkladı. Temiz araçların “ülkenin ekonomik büyümesi için önemli bir parçası olduğu” programda açıkça ifade edildi. EV şarj istasyonlarının kurulması, düşük emisyonlu elektrikli araçların kullanımının artması için tanıtım ve bilinçlendirme çalışmalarının yapılması ve bu araçların satın alınmasının teşvik edilmesine ilişkin hükümler programda yer buldu.
*Elektrikli araçların satın alınmasını teşvik için 120 milyon euroluk teşvik paketi açıklandı.
*IVECO, Avrupa Birliği desteğini de alarak, dağım şirketlerinin kullanabileceği bir ‘elektrikli panelvan’ üzerinde çalışmalara başladı.
*FIAT yeni elektrikli 500e modelini tanıttı.
*Biro, dört tekerlekli tek kişilik EV’si ile dikkat çekti.
*İtalya posta idaresi dağıtımda kullanmak üzere, Ducati’nin dört tekerlekli elektrikli aracı Energia Free Duck’tan bir düzine satın aldı.
*İtalya’da 2012 sonunda 640’ı kamuya açık alanlarda olmak üzere 1350 elektrikli şarj istasyonu vardı. Bu sayı bu yılın sonunda yüzde 30 arttı.
*Nissan, İtalya’nın kamuya açık ilk hızlı dolum istasyonunu Milano yakınlarındaki bir otoyol üzerinde açtı.


Hollanda
*Hollanda hükümeti, hazırladığı enerji planında önüne “2050’ye kadar yüzde100 sürdürülebilir enerji sistemi kurmayı” hedefini koydu. Hedefe ulaşmada kilit önemde kabul edilen sektörlerden biri elektrikli araçlar olacak.
*2012’de Hollanda’daki şarj istasyonları sayısı ikiye katlanarak 2782’ye ulaştı. Bunlardan 63’ü hızlı şarj istasyonu.
*Otomotiv üreticileri sektör birlik ve dernekleri ile ‘eViolin Derneği’ni kurdu. Derneğin amacı E-laad (E-yükle) adı verilen EV şarj istasyonlarını tüm ülkeye yaymak. İlk etapta geçen yıl 2500 adet E-laad kuruldu.
* Hükümet, şarj istasyonlarının sayısını artırmak ve EV’lerin kullanımını artırmak için iş dünyası ve sivil toplum örgütleri ile “Yeşil Sözleşme” imzaladı. Bu girişim, elektrikli araç trafiğini artırmak için gerekli yasal düzenlemeler ve ekonomik teşvikler üzerinde çalışıyor. Üzeride durulan teşviklerden biri, kentlerde EV’lere özel otopark kurmak.
*Hollanda elektrikli araç kullanımı artırmak için ‘yoğun kullanıcıları’ bu araçlara yöneltmeye odaklandı. Kamu ve özel sektör işbirliğinden kurulan ‘Sıfır Emisyonlu Otobüs Taşımacılığı Vakfı’nın başlıca amacı toplu taşımacılıkta elektrikli otobüs sayısını artırmak.
*Lojistik ve dağıtım şirketlerinin elektrikli araç filolarının artırılması için de teşvikler harekete geçildi.
*Elektrikli taksi ve hafif ticari araçlar için bir teşvik paketi açıklandı. Buna göre ticari olarak kullanılacak EV’lere 3 bin euroya kadar nakit teşvik verilmeye başlandı.
*KOBİ’lere 5 bin euro karşılığında üniversite ve araştırma enstitülerine EV’ler hakkında soru sorma ve araştırma talep etme hakkı tanındı.

Portekiz
*Hükümetinin 2008’de başlattığı MOBI.E projesi sayesinde, ülke çapında elektrik şarj cihazları şebekesi ortaya çıktı. 30 şehirde 1126 istasyon kuruldu ve hepsi kamuya açık. Dünyada bu kadar yaygın bir EV istasyonuna sahip başka bir ülke yok. Buna karşılık ülkede sadece 2500 kadar HEV ve EV var.

İspanya
*MOVELA planı çerçevesinde 2012 ve 2013’te tüketicilere EV alımlarında 20 milyon euro nakit teşvik sağlandı. Bu sayede sadece 2012’de 3,436 adet EV satın alındı. Bunların büyük bölümü ticari olarak kullanılıyor. 2013 rakamları henüz açıklanmadı.
*PIVE planı çerçevesinde ise emisyonu yüksek 75 bin yaşlı aracın düşük emisyonu EV ve HEV’ler ile değiştirilmesi için 75 milyon euro ayrıldı. Devlet ve EV’nin üreticisi satılan her araca 1000  euro teşvik verdi. Program Mart 2013’te başarıyla tamamlandı ve aynı tarihte PIVE 2’ye geçildi. Bu kez bütçe 150 milyon euro ve hedef 150 bin eski aracın EV ile yenilenmesi.
*Ticari araçların EV’lere dönüşümü için başlatılan PIMA AIRE planı ise gelecek ay tamamlanıyor. Programın hedefi 30 bin kamyoneti ve küçük ticari aracı EV ve HEV ile değiştirmek. Teşvik bütçesi 50 milyon euro.
* Enerji verimliliğini ve alternatif kaynakları denetlemek için oluşturulan FIDAE fonu, EV şarj istasyonlarına ilişkin projeleri de kabul etmeye başladı. Fonun büyüklüğü 123 milyon euro.

İsveç
*İsveç’in ilk HEV’i, Volvo V60’ın seri üretimine 2012’de başlandı. İlk yılın 1000 adetlik üretimi galerilere ulaşmadan satıldı. Bu yıl üretim hedefi 6 bin adet.
*Volvo’nun HEV otobüsü dünyada 1000 adet sattı.
*Scania ve diğer üreticiler, elektrikli uzun ve geniş araçlar üzerinde çalışıyor. Bu dev araçlar elektriği troleybüs gibi elektik hattından ya da kablosuz şarj istasyonlarından alacak.
*McDonald’s restoran zinciri, elektrik üreticisi Fortum ve Nissan, İsveç’in ana şehirlerarası yollarında şarj istasyonları kurmak üzere el sıkıştı.
*2030’a kadar ‘fosil yakıtsız ulaşım’ hedefini belirleyen İsveç Enerji Ajansı, yeni bir pil geliştirmek için başlatılan Ar-Ge programına 22 milyon euro sağladı. Program pil üretiminin yanı sıra pil geri dönüşümünü hedef alıyor.
*”Süper Yeşil Oto Vergi İadesi” programı uyarınca emisyon 50 Co2/km’den az olan araçlara 4 bin euro nakit teşvik veriliyor.
*İsveç yönetimi ve kamu kuruluşu Vattenfall ile birlikte şirketlere EV ve HEV seçmeleri halinde teşvik sağlıyor. Bu teşvik, EV veya HEV alırken onlara en yakın CO2 salımı veren araçlar arasındaki fiyat farkının yarısı kadar oluyor. En yüksek teşvik 10 bin euroyu buluyor. Bu teşvikler EV satışlarını 2012’de hızlandırdı, EV sayısı 1285’e çıktı.
*Soğuk kış aylarında otomobillerin suyunu ısıtmak için ülke çapına yerleştirilen 800 bin elektrik noktası EV’lere de hizmet verebiliyor.

İsviçre
*Enerji etiketi uygulamasına EV’ler de eklendi. Uygulama tüketiciyi CO2 emisyonu hakkında bilgilendirmeyi amaçlıyor.
*Toplu ulaşım şirketi PosBus, hidrojen yakıt pili sayesinde 300 km menziline sahip olan Mercedes Benz Citaro otobüslerini kullanmaya başladı.
*İsviçre dünyanı en yaygın hızlı EV şarj istasyonları ağına sahip. Swiss eMobility şirketinin EVite (E-hızlı) istasyonlarının sayısı 150’ye ulaştı.

Türkiye
*Türkiye’de EV ve HEV piyasası henüz başlangıç safhasında ancak çevre ve temiz araç bilinci hızla yayılıyor.,
*TÜBİTAK EV’ler üzerine yapılacak araştırmalar için çağrı açtı. Üniversiteler ve araştırma enstitüleri 5-6 milyon euroyu bulacak fondan yararlanabiliyor. Çağrı 3 yıl açık kalacak.
* TUBİTAK otomotiv endüstrisine de EV motor sistemleri, donanım ve yazılımları için 65-70 milyon euroluk Ar-Ge teşvik bütçesi ayırdı. Şimdiden 30 projeye onay verildi.
*Çukurova Üniversitesi iki kişilik bir EV modeli konsepti geliştirdi.
*EV şarj istasyonlarının sayısı çoğu İstanbul’da olmak üzere yaklaşık 100-110 adet.

İngiltere
*Koalisyon hükümeti ultra düşük emisyonlu araçların satın alınmasını kullanılmasını ve üretimini desteklemek için 460 milyon euroluk bir paket açıkladı. Buna Ar-Ge çalışmaları dahil. 2012 sonunda teşviklerden 3,021 otomobil ve 215 panelvan satışında yararlanıldı.
*Düşük emisyonlu araçlar bürosu OLEV kuruldu. Büro’nun amacı ilgili konuda bürokrasiyi azaltmak ve EV ve HEV’lerin teşviki için program geliştirmek. OLEV’sin bütesi hükümet ve iş dünyası tarafından karşılanıyor.
*Renault, batarya değişimini hızlandırmak ve elektrikli araçların sayısını artırmak için, araçlarını ‘pilsiz’ satmaya başladı. Piller kiralanıyor ve değiştirme maliyeti ortadan kalkıyor.
*Ticari kullanım için alınan araçlara ek 4 bin sterlin teşvik verilmeye başlandı. Şirket çalışanlarına elektrikli araç alınırsa yıllık 600 sterline varan vergi indirimleri sağlanıyor.
*Londra’da EV’ler trafik yoğunluğu vergisinden muaf tutuldu.
* PIP projesi sayesinde İngiltere’deki şarj noktası sayısı 2 bin 800’e ulaştı. Ulaştırma Bakanlığı şarj istasyonlarının sayısını artırmak için 37 milyon sterlinlik bir (112 milyon TL) program açıkladı. Bu fondan evlerinin önüne şarj noktası kurmak isteyenler de maliyetin yüzde 75’ine kadar faydalanabiliyor.
*Elektrikli otobüslerin sayısının artırılması için 95 milyon sterlinlik (287.5 milyon TL) Yeşil Otobüs Fonu kuruldu.

ABD
*Başkan Barack Obama 2012’de “EV Everywhere” programını açıkladı. Programın amacı, bilim insanlarını daha ucuz ve daha uzun menzilli elektrikli araçlarını, en etkin şarj istasyonları ağını geliştirmeye teşvik etmek.
*Ekim 2012’de SAE J1772 adı verilen yeni hızlı şarj standardı kabul edildi. Yeni standart şarj süresini 8 saatten 20 dakikaya kadar kısaltıyor.
*Tesla, 425 kilometre menzilli yeni modeli Model S’i Haziran 2012’de piyasaya sürdü. Ödüllü Model S’in 257 km menzilli 40 kWh pil seçeneği de var.
*Tesla’nın 30 dakikada dolduran Supercharger şarj istasyonlarının sayısı ABD’de 100’ü aştı.
*Enerji Bakanlığı 2012’de alternatif yakıt projesi geliştiren 20 kente ‘temiz kent’ ödülü altında 12 milyon dolar verdi. Ödüllerin büyük bölümü EV şarj istasyonları projelerine gitti.
*Enerji Bakanlığı, ECOtality ile birlikte ülke çapında 14 bin seviye 2, 300 de hızlı şarj istasyonu kurmak için harekete geçti. ChargePoint de bakanlık desteğinde 4 bin 600 istasyon kuracak.

Japonya
*Japonya dünya EV satışlarında yüzde 12 payla ikinci sırada. Nissan Leaf dünyada 100 bin adetten fazla satan ilk ful EV otomobil oldu.  
*Japon otomobil üreticileri dünya HEV pazarında ise yüzde 28 payla lider. Toyota Prius, dünyada en çok satan ikinci HEV otomobil.
*2012 yılı sonunda Japonya’daki EV ve HEV sayısı 3 milyonu aştı. Bunların yüzde 90’ı HEV.
*Japonya hükümeti 2012 sonuna kadar, taşımacılık sektörünün CO2 salımını 1990’daki seviyenin yüzde 25 altına çekme hedefini önüne koymuştu. Bunun için sağlanan teşviklerden EV ve HEV alt ve üstyapıları da yararlandı. Bu kapsamda EV ve HEV’lerin satışından vergi alınmamaya başlandı.
*Devlet, EV ile eşdeğer otomobillerin fiyat farkını da karşılıyor.
*Devlet şarj istasyonu maliyetinin yarısını da karşılıyor.
*1600’den fazla dolum noktası ile Japonya, dünyada en çok hızlı sarj istasyonuna sahip ülkesi.
*Hükümetin hedefi 2020’ye kadar 2 milyon yavaş, 5 bin de hızlı şarj istasyonu kurmak.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Geleceğin ulaşım araçları

Türkiye’nin ilk inovasyon okulu

Cristiano Ronaldo