Avrupa Birliği 2050 sonrası için taşıma araçları tasarımlarını yeniledi. Avrupalı uzmanlar toplu taşımacılıkta çevreyi kirletmeden hız ve konforu yakalayan teknolojilerin desteklenmesini istedi. İşte bazıları... Sürücüsüz Kapsül Geleceğin taksisi denilen bu dört koltuklu araçlar, bugünkü otomobillerin dörtte biri enerji harcayarak, belirli rotalarda otomatik olarak hareket ediyor. Gelişmiş navigasyon ve güvenlik sistemleri kapsülleri trafiğe yakalanmadan ortalama saatte 32 km. hızla kazasız belasız hedefine ulaşmasını sağlıyor. Bir prototipi Londra Heatrow Havalimanı’nda hizmet vermeye başladı. Kapsüller 2030’da şehir içine inebilir. Zeplin Bu dev balonlar Hinderbung Faciası’ndan 70 yıl sonra yeniden gözde oldu. Çünkü zeplinler ticari uçaklardan çok daha az enerji harcıyor, dev havaalanları gerektirmiyor ve alçak irtifada uçabiliyorlar. Almanya’da NT Zeppelin firması 1000 km menzilli küçük zeplinleri ile birkaç rotada yolculara hizmet vermeye başladı...
Türkiye’nin ilköğretim ve okul öncesi seviyesinde ilk “inovasyon okulu” İstanbul Acıbadem’de açıldı. Avrupa Koleji Okulları’nın ABD’nin Kent State Üniversitesi işbirliğiyle kurduğu okul 21’inci yüzyılın yaratıcı bireylerini yetiştirmeyi amaçlıyor. Katar’ın fütürist çizgiler taşıyan 2500 hektar büyüklüğündeki Ulusal Kongre Merkezi’nin büyük oditoryumunu dolduran 100 ülkeden 1200 uzman geçen ay “eğitimde inovasyonu” tartıştı. Katar Emiri’nin kurduğu vakfın desteklediği WISE inisiyatifinin (World Innovation Summit for Education) düzenlediği zirve üç yıldır yapılıyor ve her geçen gün katılımcıların tanıttığı eğitimde inovasyon örneklerinin sayısı katlanarak artıyor. 2010 depreminin yaralarını hâlâ saramayan, bulaşıcı hastalıkların pençesindeki Haiti’de Avrupa’da eğitim görmüş bir grup eğitimcinin kurduğu, ucuz tabletler ve internet sayesinde dünya çapında bir inovasyon okulu hale gelen Ecole Supérieure d’Infotronique d’Haïti en dikkat çeken örneklerden biriydi. WISE’ın destekçi...
Yük ve yolcu taşımacılığına talep artarken, çevre ve enerji maliyeti baskıları demiryolunun yıldızını yeniden parlatıyor. Geçen ay Türkiye’nin simgesel yapılarından biri işlevini yitirmenin burukluğu içindeydi. 105 yıllık Haydarpaşa Garı 19 Haziran’da son trenini uğurladı. Anadolu’yu İstanbul’a bağlayan raylar bundan sonra Haydarpaşa’da son bulmayacak. İnşa edilen hızlı tren hattı ve Gebze banliyö tren hattı Söğütlüçeşme’de sonlanacak ama Üsküdar üzerinden Marmaray ile Avrupa yakasına geçmek mümkün olacak. Birkaç yıl sonra üzerinde demiryolu hattı da bulunan üçüncü köprü İstanbul Boğazı’ndan demiryolu geçişini de sağlayacak. Türkiye’nin hızlı demiryolu ağırlıklı yeni demiryolu politikasının tek kurbanı Haydarpaşa olmayacak. Saatte 250 kilometre sürate çıkmayı hedefleyen trenler gereken hatlar inşa edilirken onlarca istasyon, tarihi olan-olmayan yüzlerce bina ve konut yıkılacak; hemzemin geçitler, köprüler kaldırılacak, hatları genişletme çalışmalarında yüzlerce ağaç kesilec...
Yorumlar
Yorum Gönder